Varför satsa på LinkedIn? - LinkedKurs

Varför satsa på LinkedIn?

Det som är unikt med LinkedIn är att det är fokus på det professionella. Det låter oss skapa positioner och använda LinkedIn på ett helt annat sätt. Med hjälp av LinkedIn kan vi skapa nätverksmöjligheter, samarbetsmöjligheter, kunder, ja vad du nu än vill uppnå professionellt.

Baserat på den utvecklingen jag har sett de senaste åren, har vi just nu ett guldläge att bygga unika positioner och bli en tankeledare.

För att det helt enkelt är liten konkurrens. Det är ca. 1% procent av de som använder LinkedIn som är aktiva och tar plats i nyhetsflödet, just nu. Om ett par år kommer fler och fler att ta positioner och det kommer att bli svårare att bryta igenom. Det är alltså just nu du bör satsa på LinkedIn.

Även om fler och fler har börjat se värdet av denna plattform är det fortfarande långt ifrån alla som har detta klart för sig. Därför har jag här under samlat de 10 viktigaste anledningarna till varför man bör satsa på LinkedIn.

 

10 viktigaste anledningarna till varför du ska satsa på LinkedIn 

 

Ingen alternativ text angiven för den här bilden

1.        Professionellt Fokus

LinkedIn är idag världens största professionella nätverk med över 645 miljoner användare i över 200 länder. I Norden har LinkedIn växt fram som en trend och det används nu aktivt av fler och fler: 2,7 miljoner användare i Sverige, och över 1.2 miljoner användare i Norge. Du har säkert hört att det är bra att vara på LinkedIn. Och yes det stämmer att det är bra att finnas här.

LinkedIn har från grunden haft ett professionellt fokus och på så sätt skiljer det sig från andra sociala medier. Det är en plattform for likasinnade professionella som vill nätverka och dela insikter och erfarenheter.

Alla kan ha nytta av LinkedIn, oavsett var man befinner sig i karriären. Här kan du nätverka och marknadsföra dig själv och din kompetens, bygga ditt personliga varumärket, komma åt nya affärsmöjligheter och karriärmöjligheter, ja listan kan göras lång.

2.        Nätverk Nätverk, Nätverk

Ditt nätverk på LinkedIn är det viktigaste du har, därför ska du kontinuerligt jobba med det för att få bäst resultat. Det du kommer lägga ner på nätverskbyggandet på LinkedIn är väldigt värdefullt då detta i framtiden kommer bli din tillgång på potentiella kunder, partners eller karriär-möjligheter.

”Jag kan inte lägga till personer jag inte känner personligen”.

Detta är en myt som håller tillbaka många på LinkedIn. Du kan lägga till dessa, så länge du gör det på rätt sätt, då det är vanligt att vi bygger relationer digitalt idag.

Du kommer kontinuerligt behöva jobba med att växa ditt nätverk på LinkedIn för att alltid se till att du får in nya prospekts och möjligheter. Det är viktigt att du lägger undan tid varje vecka för att jobba på detta. Nätverkande tar tid, men det ger tillgång till otroligt många möjligheter. Tänk långsiktighet här.

3.        LinkedIn – ditt viktigaste digitala avtryck

På LinkedKurs ser vi 100-tals profiler dagligen och kan minst sagt hävda att majoriteten på LinkedIn idag tyvärr inte har optimerade profiler. Har du en intressant profil på LinkedIn – då kan du attrahera fler möjligheter. Har du som, majoriteten av alla användare, fel innehåll eller inget innehåll alls under din profil, sållas du automatiskt bort.

Oavsett om du använder LinkedIn aktivt eller inte, kan du räkna med att dina framtida kunder och även potentiella rekryterare och arbetsgivare kommer att kolla upp din profil på LinkedIn för att skapa sig en en så bra bild av dig som möjligt. Ditt digitala varumärke blir därmed viktigare och viktigare.

Här har du alltså en stor chans att ytterligare imponera på dina profilbesökare. Se därför till att din LinkedIn profil får den uppmärksamhet och investering den förtjänar, så att den skapar ett positivt intryck.

4.        Framtidens All in One CV

LinkedIn är en guldgruva både för rekryterare och för jobbsökande, då allt fler jobb förmedlas via LinkedIn plattformen idag. Det är alltså inte förvånande att många rekryterare idag hittar 100% av sina kandidater via LinkedIn.

Man kan se på LinkedIn som en plats för ett “All in one CV”

Mycket tyder på att man i framtiden endast kommer att titta på din LinkedIn profil och att detta är det som skapar ditt helhetsintryck och som då blir avgörande för möjligheten till en intervju och därmed ett jobb. Dvs. att ditt CV, arbetserfarenhet, din aktivitet, till och med referenser, samlas under din LinkedIn profil. Detta målar upp vem du är, och hur du tänker och agerar, genom exempelvis statusuppdateringar, och annat engagemang du har på LinkedIn.

Som det ser ut nu, har LinkedIn inga konkurrenter att oroa sig för heller, så här blir det bara att satsa all in på den professionella plattformen och ditt enda och allra viktigaste digitala avtryck.

LinkedIn är dock ej enbart för de som vill hitta nytt jobb, men det är utan tvekan den bästa plattformen för jobbsökande.

På LinkedIn kan du nätverka med personer du vill komma i kontakta med, bygga ditt personliga varumärke, hämta in information, diskutera, posta egna inlägg, tankar och idéer, gå med i grupper osv. Möjligheterna på denna plattform är oändliga.

5.        Dyk upp i sökresultat på sökmotorer som Google

LinkedIn har en väldigt kraftig sökmotor som rangerar personer baserat på vilka nyckelord och sökfraser de använder i sin profil under sin yrkestitel, sammanfattning och erfarenheter bland annat.

LinkedIn har även en väldigt bra sökfunktion som vi använder oss av för att hitta personer som matchar de titlar vi söker efter, som exempelvis “marknadschef,” “marknadskoordinator”, kommunikatör, “assistent” osv. Genom att sökoptimera din profil ökar du sannolikheten att dyka upp högre upp i sökresultaten när potentiella kunder och rekryterare letar efter din kompetens.

Utöver att LinkedIns sökmotor kan rangera personer baserat på vilka nyckelord och sökfraser de använder i sin profil på LinkedIn plattformen, är detta också otroligt effektivt för att dyka upp i sökresultat på Google. Baserat på de nyckelord och sökfraser vi använder i våra profiler, kan vi alltså även dyka upp i sökresultat på Google, när en kund letar efter en kompetens eller tjänst som stämmer överens med våra nyckelord.

Ett tips är att välja ut 5 till 10 sökord som är specifika för din bakgrund och som du önskar att bli hittad på. För att hitta just dina nyckelord rekommenderar vi att du ser på jobbannonser för att kartlägga de vanligaste orden som används för att beskriva din yrkesprofil.

Du kan placera dina viktigaste sökord här:

• Yrkestiteln/rubrik

• Sammanfattningen

• Ditt nuvarande yrke & tidigare arbetserfarenhet

• Kompetenser och intyg

6.        Håll dig uppdaterad på branschtrender och nyheter

Med hjälp av LinkedIn kan du hålla dig uppdaterad på de senaste nyheterna och trenderna inom din bransch genom att följa relevanta företag, konkurrenter, partners, leverantörer och företag som du är intresserad av att jobba för.

Du kan lära dig en hel del bara genom att scrolla i feeden eller startsidan. Detta är en undervärderad fördel med LinkedIn, och väldigt unikt för LinkedIn. Vad som dyker upp i din feed är baserat på det du gillar, ju mer du gillar en typ av innehåll, desto mer kommer LinkedIn att visa dig dessa för att göra feeden så relevant som möjligt för dig. Och självklart är det mycket baserat på vilka du har i ditt nätverk, och vilka grupper, influencers och företag du följer.

7.        Tankledarskap – Den bästa och mest effektiva strategin på LinkedIn

Sociala medier är en del av vår vardag idag. Vi har tröttnat på att bli bombarderade av kommersiella budskap från stora brands och företag. Istället drar vi oss till tankeledare, eller influensers innanför branscher som intresserar oss.

Det är för att dem här tankeledarna står för personlighet, och vi bygger en mycket närmare relation till dessa. Vi kopplar ihop oss med denna personens tankar, värden och vad den personen gör och står för.

Och det är detta som är Tankeledarskap!

Det betyder att om vi vill nå ut till våra drömkunder, då bör vi skapa denna tankeledarposition, som gör att vi kan nå ut till personer som faktiskt är intresserade av det vi gör.

Med hjälp av sociala medier och digital marknadsföring, kan vi idag nå ut till kunder enklare och billigare än någonsin och det som har hänt, är att fler företag och stora brands börjar använda sig av detta.

8.        Den bästa plattformen för Social Selling

Om du ska arbeta med Social Selling måste du förstå och kunna använda dig av LinkedIn plattformen, världens största och bästa nätverk. Här innebär det att du bygger synlighet och förtroende genom att dela innehåll som är relevant för din målgrupp. Först och främst måste du knyta till dig dessa, dvs. bygga nätverk. Då handlar det om att knyta till dig de rätta personerna (dvs. dina drömkunder). Bygg detta nätverk så att du har en stabil målgrupp som du faktiskt vill jobba med.

Vad är Social Selling? – Social Selling handlar om att hitta och skapa relationer med nya kunder primärt online via sociala nätverk. Kort och gott handlar det om att bygga en nära relation till potentiella kunder, utan hårda försäljningstekniker.

Denna försäljningsteknik tar dig bort i från kalla samtal tänkandet och istället fokuserar på att skapa och underhålla relationer på en plattform som du och dina kunder litar på.

9.        Endast 3 miljoner användare delar innehåll varje vecka

Fick du hjärtformade ögon nu?… Av de 650 miljoner LinkedIn-användarna och 250 miljoner månatliga aktiva användare, är det endast 3 miljoner användare som delar innehåll veckobasis – dvs. lite över 1% av de månatliga användarna.

Behöver vi ens tala om för dig varför du bör börja dela innehåll på LinkedIn varje vecka?

10.      Öka trafiken till din hemsida

Genom att synas på LinkedIn ökar du också trafiken till din hemsida och eller blogg. Du kan göra detta exempelvis genom att:

  • Posta dina blogg artiklar på LinkedIn och på så sätt skicka vidare dem till din blogg
  • Lägga till knappen: “Gå till webbplats” under din företagssida för att driva trafik till din hemsida
  • Posta inlägg som väcker intresse hos ditt nätverk och som gör att de besöker din profil, som förhoppningsvis är optimerad och intresseväckande så att profilbesökarna i sin tur besöker din hemsida
  • Inkludera media under din sammanfattning och erfarenhet på din LinkedIn profil som leder dina profilbesökare vidare till din hemsida eller blogg
  • Faktum är också att ju fler artiklar och inlägg du delar på LinkedIn, som innehåller dina relevanta nyckelord, desto högre kommer du att rankas hos sökmotorer som Google
Ingen alternativ text angiven för den här bilden

 

Är du redo att investera i dig och dina tjänster för att få ut ditt budskap?

Ta gärna kontakt med mig så kan vi boka in ett strategi samtal, för att se på dina LinkedIn möjligheter. Vi kartlägger alltså först ditt behov och potential som vi sen anpassar en eventuell lösning på. Det är helt utan kostnad och oförpliktande.

 

Ingen alternativ text angiven för den här bilden

☛ www.linkedkurs.se

linkedin.com/in/jalasanar

✉ jala@linkedkurs.se

Lycka till ????????

Mvh

Jala och resten av LinkedKurs teamet