Varför din LinkedIn rubrik är så viktig... - LinkedKurs

Varför din LinkedIn rubrik är så viktig…

 

En bra LinkedIn-rubrik är ett av dina mest kraftfulla verktyg när det gäller personlig branding på LinkedIn. Om du vill skapa högkvalitativa leads på LinkedIn är du förmodligen redan medveten om hur viktigt det är att optimera din LinkedIn-profil.

Tillsammans med din profilbild och namn utgör en bra rubrik ditt första intryck på LinkedIn och detta kan utgöra skillnaden mellan någon som besöker din profil för att lära sig mer om dig och någon som inte gör det.

Om du lägger till rätt ord i din rubrik kommer din profil också att visas i fler LinkedIn sökningar, baserat på specifika sökord.

I den här artikeln delar jag 14 av mina bästa LinkedIn-rubrikerna med specifika exempel som kan anpassas till dina individuella behov.

Men innan vi börjar, kom ihåg den gyllene regeln:

Kopiera aldrig någon annans rubrik! Var kreativ och skapa din egen rubrik!

FAKTA OM LINKEDIN RUBRIK

LinkedIn’s standard funktion parar ihop din rubrik med din nuvarande jobbtitel och ditt företagsnamn, men du kan ändra innehållet helt och hållet. Det finns dock en del begränsningar när det gäller antal tecken:

  1. Förnamn: 20 tecken.
  2. Efternamn: 50 tecken.
  3. LinkedIn-rubrik: 120 tecken.

DIN LINKEDIN RUBRIK FÖLJER DIG VART DU ÄN GÅR

LINKEDIN PROFIL

Din LinkedIn-rubrik visas precis under ditt namn längst upp på din LinkedIn-profil sida.

När det gäller LinkedIn-profil optimeringar är detta den viktigaste delen av din profil.

Se till att huvudbilden, profilbilden, namnet och rubriken är anpassade. Det är viktigt att du skapar en överensstämmande professionell intryck och uppfattning av dig för att se till att människor vill ansluta sig till dig.

LINKEDIN ARTIKLAR

Ett bra sätt att hitta nya kunder på är att använda LinkedIn’s publiceringsplattform.

Varje gång du publicerar en ny artikel får dina LinkedIn kontakter en notifikation.

Om dina artiklar är av hög kvalitet och innehåller värdefull och användbar information, kommer du att få mycket engagemang, genom likes, kommentarer och delningar.

Detta leder i sin tur till att deras anslutningar också får notifikationer och ditt innehåll kommer att nå många personer utanför ditt direkta eller 1:hands nätverk.

Varje artikel innehåller ett litet “snippet” högst upp med ditt foto, namn och rubrik. Om du kan få till ett bra intryck med ditt innehåll, kommer många att vilja följa eller ansluta sig till dig.

LISTA ÖVER DINA LINKEDIN ARTIKLAR

Varje artikelrubrik innehåller en specifik länk som låter läsarna utforska mer av ditt innehåll.

När de klickar sig in på din artikel länk direkt under din rubrik kommer de till din artikel översiktssida. Här kommer de se din rubrik igen, den här gången ligger den i det vänstra sidofältet.

INNEHÅLL OCH DELNINGAR PÅ LINKEDIN

När du delar en text, bild eller video på LinkedIn, visas din rubrik ovanpå varje delning i andras nyhetsflöde. Det här är ett annat bra sätt att bli hittad på och din rubrik utgör ofta skillnaden på om någon klickar på knappen “se mer” eller helt enkelt hoppar över ditt innehåll.

LINKEDIN TAGGING

En av LinkedIn’s bästa funktioner är möjligheten att tagga andra LinkedIn-medlemmar i inlägg.

Inte bara kommer den personen som blev taggad att få en notifikation när någon engagerar sig i ditt inlägg, men det är också ett sätt att träffa nya intressanta människor på LinkedIn.

När du flyttar musen ovanpå någons namn kommer ett litet överlägg att dyka upp som innehåller en mini-profil, inklusive foto, namn och LinkedIn-rubrik. Om din rubrik text då är intressant, kommer många att vilja klicka sig in på din profil för att lära sig mer om dig!

linkedin-ny-profil

Mina TOP 14 LINKEDIN RUBRIK FORMLER

För att skapa en killerrubrik kan du välja mellan nedanstående rubriker. 

Du kan antingen välja en rubrik som passar dig eller kombinera olika för att anpassa det till ditt behov .

1. Titel rubrik

Detta fungerar bäst med prestigefyllda titlar som VD eller försäljningsdirektör och kan kombineras med ditt företagsnamn.

Exemplar:

  1. VD på LinkedIn
  2. Professor vid Harvard
  3. Kanadas premiärminister

2. ORGANISATIONER – ELLER MEDLEMSKAP TITEL

Om du är medlem i en prestigefylld organisation kan du välja att highlighta namnet på din organisation eller panel istället för din personliga titel.

Exempel:

  1. Förenta nationernas generalförsamling

3. CERTIFIERADE TITEL RUBRIKER

Du kan också markera din expertis med en beskrivande titel i din LinkedIn-rubrik.

Det kan vara en certifierad titel som:

  1. Certifierad revisor
  2. Skattedirektör CPA

4. SKAPA DIN EGEN TITEL

Du kan även skapa ett oändligt antal effektiva LinkedIn-titlar genom att kombinera följande tre byggstenar: förstärkare + expertis + titel.

Exempel på förstärkare:

  1. Bäst …
  2. Top …
  3. # 1 …
  4. Nummer 1 …
  5. Topp 10 …
  6. Översta 1% …
  7. Master …
  8. Bästsäljande …
  9. Bästa resultat …

Exempel på expertis eller kompetensområden:

  1. Författare
  2. Försäljning
  3. Marknadsföring
  4. Ledarskap
  5. Ledning

Exempel på titlar:

  1. Expert
  2. Trainee
  3. Konsulent
  4. Författare
  5. Entreprenör
  6. Grundare
  7. Advokat
  8. Revisor

5. RUBRIKER SOM KOMMUNICERAR KONKRETA FÖRDELAR (MIN FAVORIT)

Framgångsrika LinkedIn-rubriker kommunicerar ofta specifika konkreta fördelar som ett resultat av att arbeta med dig.

Du kan inkludera detta genom att markera specifika förmågor och färdigheter som har en klar fördel för potentiella kunder, eller namnge en särskild fördel som kan uppnås som ett resultat av ditt arbete.

Den mest kraftfulla rubrik formeln för att framhäva fördelar är en kombination av önskvärda fördelar minus en typisk smärta.

Exempel:

  1. Jag kan hjälpa dig att göra … utan … (smärta)
  2. Jag hjälper … att göra …
  3. Jag gör …
  4. Jag gör … utan …
  5. Jag tar hand om …
  6. Hjälpa … till …

6. PRODUKT & SERVICE RUBRIKER

Om din produkt eller tjänst talar för sig, kan du namnge den i din rubrik. Jag rekommenderar att du highlightar produktens eller tjänstens unika värde för att skapa maximal effekt.

Exempel:

  1. Första självrengörande köket
  2. Obrytbara telefonskärmar

7. PRESTANDA RUBRIKER

Om du har uppnått något fantastiskt i ditt liv, sätt det in i din LinkedIn profil rubrik.

Exempel:

  1. Författare till # 1 New York Times bästsäljare …
  2. Grundare av …

8. FRÅGA RUBRIKER

Ett effektivt sätt att få folk att kontakta dig är att ställa en fråga som påminner potentiella kunder om en smärta i deras verksamhet i kombination med en lösning.

Exempel:

  1. Behöver du talang?
  2. Letar du efter …?
  3. Behöver du ändra din karriär?
  4. Står du inför …?
  5. Du kan inte …?
  6. Vill du …?

9. KONTAKTA MIG RUBRIKER

Detta är en av mina favoriter. Det visar väldigt tydligt vad du vill bli kontaktad om av andra människor. Det passar även som en utmärkt isbrytare för att öppna upp initiala dialoger med dina kontakter.

Exempel:

  1. Prata med mig om du vill …
  2. Kontakta mig om …
  3. Prata med mig om …
  4. Anslut med mig …
  5. Följ mig …
  6. Skicka mig en InMail om …
  7. Kom i kontakt med mig om …

10. LEAD MAGNET RUBRIKER

Om du vill bygga en e-postlista på LinkedIn, är ett av de bästa sätten att komma igång på genom att skapa en så kallad lead magnet.

En lead magnet är ett incitament som vi marknadsförare kan erbjuda till potentiella köpare i utbyte mot deras e-postadress eller annan kontaktinformation. Det som erbjuds är vanligtvis ett digitalt, nedladdningsbart typ av innehåll, till exempel en gratis PDF checklista, rapport, eBook, video osv.

Du kan inkludera din lead magnet i din rubrik.

Exempel:

  1. Ladda ner min pdf-artikel “14-LinkedIn rubrik formler”.
  2. Hämta “…”

11. EMOJI RUBRIKER

En del människor hävdar att de får bra resultat med användningen av emojis. Tanken är att man ska sticka ut från andra genom att lägga till färgglada emojis till sin rubrik.

Personligen rekommenderar jag inte detta tillvägagångssättet för de flesta eftersom det lätt kan skapa fel intryck om man överanvänder emojis.

Om du vill kan du prova detta men kom ihåg att vara diskret samtidigt. Du vill att din titel ska sticka ut, men använd emojis sparsamt och endast om de är relevanta.

Exempel:

  1. Growth Hacker ?
  2. Resebyrå ️?
  3. Basket tränare ?
  4. ?️Yoga Lärare ?

12. RUBRIK SOM KOMMUNICERAR DIN PERSONLIGHET

Du kan lägga till slumpmässig fakta om dig själv på slutet av din rubrik för att underlätta för människor att starta en konversation. För en del branscher passar det mer med att inkludera humör och för andra passar det mindre. Tänk därför igenom vad som är lämpligt i ditt fall innan du lägger till detta.

Exempel:

  1. Katt / hund älskare
  2. Kaffe entusiast

13. EFTERNAMN RUBRIK

Du kan även lägga till en beskrivande titel på slutet av ditt efternamn-fält. Du kan lägga till upp till 40 tecken i ditt efternamn fält.

Detta fungerar bäst för korta titlar och bör endast användas sparsamt, om alls. En av fördelarna är att det låter dig spara antal tecken i din rubrik, som du sen kan fylla med ytterligare text.

14. UPPSTAPLADE RUBRIKER

De flesta människor passar inte in i en enda box. Detsamma gäller för titlar.

Ibland räcker det helt enkelt inte med en titel. För att spara utrymme och ge din LinkedIn-rubrik en lättläst form kan du använda följande “delare” för att lista dina titlar i rad: 

  1. ,
  2. | (min favorit)
  3. /

KONKLUSION

Att skapa fina LinkedIn-rubriker kan kännas överväldigande först. Men faktum är att ingenting är satt i sten. Du kan bokstavligen ändra din rubrik ett oändligt antal gånger. ?

Jag rekommenderar följande:

  1. Välj 2-3 av mina ovanstående LinkedIn-rubriker som stämmer överens med dig
  2. Experimentera och anpassa var och en till dina personliga behov
  3. Testa om de fungerar bäst var för sig eller i kombination med andra formler
  4. Uppdatera din LinkedIn-rubrik
  5. Om du har en fantastisk ny idé, kom tillbaka och uppdatera din rubrik tills du är glad! ?

 

LOGO LinkedKurs5

 

Vill du lära dig EXAKT hur du ska använda LinkedIn strategiskt för att nå dina professionella MÅL?

LinkedIn är idag den viktigaste plattformen för professionella och det finns MÅNGA möjligheter här!

Men…

Många professionella förstår fortfarande inte hur de ska använda plattformen strategiskt.

Därför har jag satt ihop ett helt nytt webinarie för att visa dig vägen till din LinkedIn framgång.

Vill du ha en gratis plats på detta?

>> Du kan registrera dig genom att klicka vidare här.

Ta gärna även kontakt med mig om du vill lära dig mer om LinkedIn! ?

Du hittar mig på  Christoffer Bertilsson på LinkedIn!

Passa även på att lägga till mig i ditt nätverk, om jag inte redan är där.

Jag ser fram emot att hjälpa dig vidare med LinkedIn!