Vad betyder det egentligen när någon ”Ser/Views” din artikel eller inlägg på LinkedIn?

Gillar du det du läser? Dela gärna vidare..Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook

 

Ett ”inlägg eller post” är inte bara ett inlägg längre på LinkedIn. LinkedIn har delat in publicerat innehåll i ”artiklar” och ”inlägg” och views räknas annorlunda för var och en.

Det är även en viktig skillnad mellan views och reads på LinkedIn. Och för att förstå hur detta hänger ihop bör man också skilja mellan artiklar och inlägg.

Artikel eller inlägg? En kritisk distinktion

LinkedIn kan verka lite inkonsekvent med terminologierna, och det kan ibland verka förvirrande. Men om du har gått in på LinkedIn’s Publisher och publicerat något är det en artikel. Allt annat är ett inlägg. Har du delat någon annans inlägg eller artikel? Detta räknas som ett inlägg. Har du delat ett foto? Eller har du delat en uppdatering? Detta räknas också som ett inlägg.

Artikel: Från toppen av ditt nyhetsflöde, när du klickar på ”Skriv en artikel” tas du till LinkedIn Publisher. Detta är avsett för långformat innehåll. Dessa artiklar är associerade med din profil på sidan ”Din aktivitet” under ”Artiklar”.

Inlägg: Högst upp på ditt nyhetsflöde, när du klickar på ”Dela en artikel, foto eller uppdatering” är ett inlägg du skapar. Dessa är associerade med din profil på sidan ”Din aktivitet” under ”Inlägg”.

Hur räknas Views för artiklar vs. för inlägg?

När du öppnar din LinkedIn startsida och bläddrar genom ditt flöde räknar det vilka statusuppdateringar du rullar över. Men ingen hänsyn tas till om du uppmärksammar uppdateringen eller inte. Det är mer en indikation på att ditt inlägg driver exponering.  

När du istället klickar på en artikel som någon har publicerat på LinkedIn, räknar LinkedIn med att du klickade på det inlägget. Det betyder att du såg artikeln och tyckte att titeln eller bilden eller båda var intressanta nog för att klicka på artikeln.

LinkedIn räknar båda dessa som visningar, eller views eftersom innehållet i båda fallen ”ses”. Det är här den viktiga skillnaden är.

Statusuppdateringarna rullar passivt genom nyhetsflödet, å andra sidan när det gäller artiklar, klickar folk aktivt på innehållet de vill läsa. Detta visar engagemang även om de inte gillar, kommenterar eller delar och resulterar naturligt i att man uppnår fler views än reads.  

li

Vad betyder egentligen Views för engagemanget kring dina aktiviteter (inlägg och artiklar)?

Låt oss säga att du publicerar två artiklar (eller inlägg):

Den första får 500 hundra visningar och 30 kommentarer.

Den andra får 1000 visningar och 5 kommentarer.

Vilken av dem var mest framgångsrik?

Jag skulle säga den första. Fler personer tyckte att det var intressant nog att kommentera.

Och jag kan se vilka enskilda personer som gillade, kommenterade och delade mitt innehåll.

Vi får även notifikationer från LinkedIn varje någon gillar, kommenterar och/eller delar innehåll som vi har delat.

Vi får dock ej notifikationer som säger ”Hej, ditt inlägg har ytterligare 100 visningar”. Och att få veta att jag exempelvis fick fyra tusen visningar när jag inte kan se vem någon av dessa tittare är, hjälper mig inte när det kommer till att engagera mig vidare med dessa tittare, eller views.

Det är därför visningar eller views representerar en relativ indikator på hur ett inlägg eller artikel har presterat. Engagemang, som likes, kommentarer och delningar är en mycket viktigare indikation på prestation.

Detta beror på att LinkedIn inte ger oss översikt över våra inlägg eller artikel views och därför kan du inte göra mycket med just views.

Med engagemang å andra sidan kan du göra en hel del. Engagemang med dina inlägg eller artiklar kan leda till konversationer som kan leda till kontakter och som i sin tur kan leda till ett större nätverk och även fler affärsmöjligheter.

De demografiska kategorierna å andra sidan, som industri, titel osv. säger något om din publiks professionella bakgrund. Detta är nyckeln till att engagera dem. Du kan använda denna insikten för att anpassa ditt innehåll baserat på det som målgruppen vill se.

Att dela relevant innehåll med din publik är ett av de bästa sätten att öka engagemang och uppnå mer intresse för ditt varumärke, produkt eller tjänst.

 

LOGO LinkedKurs

 

Vill du lära dig EXAKT hur du ska använda LinkedIn strategiskt för att nå dina professionella MÅL?

LinkedIn är idag den viktigaste plattformen för professionella och det finns MÅNGA möjligheter här!

Men…

Många professionella förstår fortfarande inte hur de ska använda plattformen strategiskt.

Därför har jag satt ihop ett helt nytt webinarie för att visa dig vägen till din LinkedIn framgång.

Vill du ha en gratis plats på detta?

>> Du kan registrera dig genom att klicka vidare här.

Ta gärna även kontakt med mig om du vill lära dig mer om LinkedIn! ?

Du hittar mig på  Christoffer Bertilsson på LinkedIn!

Passa även på att lägga till mig i ditt nätverk, om jag inte redan är där.

Jag ser fram emot att hjälpa dig vidare med LinkedIn!

 

Gillar du det du läser? Dela gärna vidare..Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook