Topp 10 vanliga LinkedIn-profil misstag du bör undvika

Gillar du det du läser? Dela gärna vidare..Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook

Topp 10 vanliga LinkedIn-profil misstag du bör undvika!

Om du har uppmärksammat marknadsföringstrender där ute idag har du säkert hört att LinkedIn är # 1-platsen för företag när det gäller att generera leads och att skapa fler affärsmöjligheter.

Men, innan du kan börja generera leads, och för att få verklig avkastning för din tid och investering på LinkedIn, måste du först optimera din LinkedIn-profil.

Med andra ord, om du vill att dina profilbesökare ska se dig som det bästa alternativet på marknaden, bör du undvika dessa topp 10 LinkedIn-profil misstagen:

 

linkedin-ny-profil

 

  1. Profilbild:

Din profilbild skapar ditt första intryck. Dem som har en profilbild är 7 gånger mer benägna att bli sedda, dvs. att man väljer att besöka profilen. Om du inte har en bild går du miste om en stor mängd trafik från dina potentiella framtida leads.

Antingen om det är kunder, sammarbetspartners eller framtida arbetsgivare du vill attrahera så, se till att du följer dessa grundregler:

  • Profilbild är ett måste på LinkedIn! De utan bild ger ett intryck av att de inte är aktiva. Genom att ha en bild kommer du bli mer synlig och få flera besökande.
  • Kom ihåg att LinkedIn är ett professionellt nätverk. Din bild måste därför passa in i denna kontexten.
  • Försök inte vara för formell eller oformell. Se till att hitta balansen och se positiv ut. Personer vill bygga nätverk med positiva människor. Se även till att bilden passar till ditt yrke.
  1. Rubrik:

Din LinkedIn-rubrik är en av de viktigaste annonserings platserna du som person har på LinkedIn. Du vill att detta ska ge ett bra intryck, då det är ett av det första man ser. Det ska vara uppmärksamhets fullt och locka till sig profil-besökare och därmed få dem att acceptera din kontaktförfrågan.

De flesta använder sin jobbtitel och företagsnamn för rubriken – vilket är Linkedins

standardinställning. Men det berättar ingenting om vad som gör dig annorlunda. Vi

rekommenderar att du inkluderar fördelarna med din tjänst eller resultatet du skapar för dina

kunder, snarare än bara en torr jobbtitel.

  1. Sammanfattning:

Din sammanfattning är din centrala sektion i din profil och det är en viktig möjlighet att

använda sig av, om du vill generera fler affärsmöjligheter. Här bör du kommunicera till din

ideella kund eller affärspartner och ge de ett klart nästa steg i din köpprocess eller möjlighet

för att kunna kontakta dig. Det är inte tillräckligt att skriva ihop 3 rader under

sammanfattningen! Du har 2000 tecken tillgängliga, så se till att du använder dig av dem!

  1. Call to Action:  

Som vi nämnde i det förra steget, måste du ta dina profilbesökare vidare till ett nästa steg för

att antingen ta kontakt med dig eller gå vidare i din köpprocess. Oavsett om du vill att folk

ska ringa, maila eller delta i ditt kommande webbseminarium, är det viktigt att ge dem en

tydlig och uppenbar uppmaning.

Vi måste därför göra det så enkelt som möjligt för våra besökare att kontakta oss eller gå

vidare till vår hemsida till exempel.

Du kan till exempel lägga till detta i din profil för att ge ett klart nästa steg:

  • Länkar till blogg eller hemsida
  • Länkar till dedikerade landningssidor
  • Media (bilder, videos eller presentationer
  • Kontaktinformation som email och telefonnummer
  1. Relevanta sökord:

LinkedIn har en väldigt kraftig sökmotor som rangerar personer baserat på vilka nyckelord och sökfraser de använder i sin profil.

Dessa sökorden kommer stå ut i gult när du söker efter personer. Välj ut 5 till 10 sökord du önskar att bli hittad på, och implementera sedan dessa i din profil. Undgå även att använda sökord alldeles för tätt och ofta. Det ska se ut som att det är en människa som skrivit och skapat profilen. Du vill undvika att fylla din sammanfattning och rubrik full av nyckelord, då riskerar du framstå som en spammy robot.

Du kan placera dina viktigaste sökord här:

  • Yrkestiteln/Rubrik
  • Sammanfattning
  • Arbetserfarenhet
  • Ditt nuvarande yrke
  • Kompetenser och intyg
  1. Brist på media och innehåll:

Om du har en blogg, artiklar, videoklipp, bilder, länkar eller liknande bör du lägga till dessa under din profil.

Detta gör att de som besöker dig kan gå vidare till relevanta sidor där de kan lära sig mer om ditt företag, produkt eller tjanst. Du kan även lägga till en länk till en artikel du skrivit om ett ämne som intresserar dina besökare för att bygga mer förtroende och autoritärt innanför din bransch.

  1. Relevanta tidigare positioner och erfarenheter

På LinkedIn har du möjlighet att lägga till dina tidigare yrkeserfarenheter. Du bör tänka på att dessa måste vara relevanta och bygga upp på det du gör idag. Vi rekommenderar att du visar till max 5 stycken tidigare erfarenheter som är relevanta.

Detta kommer att öka ditt sociala bevis och få dig att stå ut mer som en expert, och kommer att ge dina profilbesökare ett seriöst intryck av dig.

modul7

  1. Kompetenser och intyg:

Kompetenser och intyg är en funktion som låter dig och dina kontakter lista era färdigheter, för att sen kunna intyga varandra baserat på dessa yrkesfärdigheter

När dina kontakter, som tidigare kollegor, samarbetspartners och kunder, bekräftar dina färdigheter, talar de samtidigt om för världen att du är grym på det du hävdar att du kan.

Profiler med många intyg på LinkedIn skapar auktoritet och det gör att man blir tagen mycket mer seriöst.

  1. Inga rekommendationer:

Istället för att skryta om hur bra du och ditt företag är, rekommenderar jag att du får en kund eller kollega att skriva en rekommendation på din LinkedIn profil.

Detta är ett väldigt kraftfullt sätt att visa fram dina bästa egenskaper på. Detta kommer visa andra att du är en expert inom ditt område och att du är en person som potentiella kunder och samarbetspartners kan lita på.

  1. Personlig webbadress:

På LinkedIn får alla en profillänk som består av några slumpmässiga bokstäver och siffror. Vi rekommenderar att du personifierar det med ditt namn.

Istället för att ha en lång och komplicerad personlig länk, så kan du anpassa denna så att det blir enklare att dela din profil och komma ihåg den. Det ser även snyggare ut om du vill använda denna länken i din email signatur, på visitkort eller på andra relevanta ställen.

 

LOGO LinkedKurs5

 

Vill du lära dig EXAKT hur du ska använda LinkedIn strategiskt för att nå dina professionella MÅL?

LinkedIn är idag den viktigaste plattformen för professionella och det finns MÅNGA möjligheter här!

Men…

Många professionella förstår fortfarande inte hur de ska använda plattformen strategiskt.

Därför har jag satt ihop ett helt nytt webinarie för att visa dig vägen till din LinkedIn framgång.

Vill du ha en gratis plats på detta?

>> Du kan registrera dig genom att klicka vidare här.

Ta gärna även kontakt med mig om du vill lära dig mer om LinkedIn! 🙂

Du hittar mig på  Christoffer Bertilsson på LinkedIn!

Passa även på att lägga till mig i ditt nätverk, om jag inte redan är där.

Jag ser fram emot att hjälpa dig vidare med LinkedIn!

Gillar du det du läser? Dela gärna vidare..Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook