Tankeledarmetoden - LinkedKurs

Tankeledarmetoden

Vad handlar tankeledarskap om?

Med hjälp av sociala medier och digital marknadsföring, kan vi idag nå ut till kunder enklare och billigare än någonsin, om vi vet hur vi skall göra. Och det som har hänt, är att fler företag och stora brands börjar använda sig av detta.

Sociala medier är en del av vår vardag idag. Vi har tröttnat på att bli bombarderade av kommersiella budskap från stora brands och företag. Istället drar vi oss till tankeledare, eller influensers innanför branscher som intresserar oss.

Det är för att dem här tankeledarna står för personlighet, och vi bygger en mycket närmare relation till dessa. Vi kopplar ihop oss med denna personens tankar, värden och vad den personen gör och står för.

LinkedIn

LinkedIn har kommit fram som en stark kanal för den professionella marknaden, men för att använda LinkedIn strategiskt och nå ut till de riktiga personerna, bör vi använda det på ett speciellt sätt.

Genom att bygga ditt personliga varumärke och nätverk, bygger du långsiktiga relationer med dina drömkunder. Detta är otroligt kraftfullt och sätter du det i en Tankeledar-kontext, blir det ännu mer värde att hämta.

Innan du startar med din Tankeledar-resa, kom ihåg:

  • En klar LinkedIn strategi med ett klart mål som du jobbar mot
  • En optimerad LinkedIn profil som skapar det rätta intrycket för din målgrupp  

Tankeledartriangeln

Det är tre huvudsteg du måste ha på plats för att lyckas med tankeledarskap på LinkedIn. Dessa kommer att hjälpa dig bygga din tankeledarposition, runt ditt specialfält och bransch.

Du behöver ha dessa delar på plats:

Tankeledarskap är vägen mot framtiden

Jag har tidigare jobbat väldigt mycket med Linkedin och hur detta kan användas for att skapa tankeledarkap och idag har jag totalt jobbat med detta i 6 år.

Jag har sett att detta är framtiden. Det är den vägen företag vill gå, och även vi personer som vill utnyttja sociala medier mer effektivt.

Detta leder nämligen till att tankeledare anses som vinnarna, då det är de som definierar spelplanen och branschen. Det är även tankeledarna som lyckas lämna störst avtryck hos sina målgrupper, och på så sätt skapar störst värde och möjlighet för att nå sina affärsmål.

1. Bygg Ditt nätverk      

Ditt nätverk på LinkedIn är det viktigaste du har, därför ska du kontinuerligt jobba med det

för att få bäst resultat.

”Jag kan inte lägga till personer jag inte känner personligen”

  • Detta är en myt som håller tillbaka många på LinkedIn
  • Du kan lägga till dessa, så länge du gör det på rätt sätt, då det är vanligt att vi bygger relationer digitalt idag

Bygg ditt nätverk

  • Lägg till de personerna du behöver för att nå dina mål
  • Personliga och anpassade meddelanden för bättre resultat
  • 90 – 95% missar på detta när de nätverkar på LinkedIn
  • Stor konkurrensfördel, då du sticker ut bland mängden

Det du kommer lägga ner på byggningen av ditt nätverk på LinkedIn är väldigt värdefullt då detta i framtiden kommer bli din tillgång på potentiella kunder, partners eller karriär-möjligheter.  

Du kommer kontinuerligt behöva jobba med att växa ditt nätverk på LinkedIn för att alltid se till att du får in nya prospekts och möjligheter. Det är viktigt att du bokar in tid i din kalender eller lägger undan tid varje vecka för att jobba på detta. Nätverkande tar tid, men det ger tillgång till otroligt många möjligheter. Tänk långsiktighet här.

Din Kundavatar – Vem är det du vill nå ut till?

När du nu vet ditt mål med ditt Tankeledarskap och vad du vill uppnå är nästa steg – vem är det vi skall nå ut till och engagera?

För att vårt innehåll skall vara så relevant som möjligt, är det viktigt att vi kartlägger vem det är som kommer att konsumera det. Dvs. vår publik som vi vill nå ut till. Det är detta som kallas för kundavatar.

Det är alltså en representation av den personen du vill nå ut till.

När du har fått klarhet runt din kundavatar, blir det väldigt enkelt att koppla ditt innehåll till dem och samtidigt nå dina personliga mål med ditt Tankeledarskap.

2. Ditt Innehåll

Bli en känd expert för din målgrupp:

  • Nu när du bygger ditt nätverk, handlar det om att synas konstant med relevant och värdefullt innehåll

Är du osäker på hur du ska kommunicera för att skapa rätt intryck på LinkedIn?

  • Du sitter på massor av erfarenhet och kunskap
  • Dela din kunskap med ditt nätverk
  • Folk vill ta del av din kunskap
  • Gör detta på ett strategiskt sätt

Engagera ditt nätverk:

  • Lägg ut en uppdatering i veckan för att bli synlig för ditt nätverk
  • Tagga andra i dina uppdateringar, starta diskussioner
  • Tänk på att använda intressant innehåll för ditt nätverk
  • Du kan antingen använda ditt eget eller andras

Räckvidden på LinkedIn just nu:

  • Just nu är den organiska räckvidden på personliga uppdateringar väldigt bra
  • Du får väldigt många visningar, om du gör det på rätt sätt
  • Analys på vilka som ser uppdateringen
  • Få folk till att engagera med innehållet
  • Detta kommer inte att vara länge, ta chansen nu och investera i tankeledarskap på LinkedIn

Din Voice – Dina ämnen:

Det enklaste är att välja ämnen som du själv är väldigt intresserad av. Tänk även på att du inte behöver vara expert på alla ämnen du väljer. Du kan även dela din upplärningsresa, då detta kan vara minst lika värdefullt.

Kom ihåg: Du är både en som lär ut och en som underhåller!

Kartlägg här under 5 – 7 ämnen som du kommer att dela innehåll runt på LinkedIn:

____________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________

Innehållstyper

För att skapa Tankeledarskap måste vi använda oss av rätt innehåll på LinkedIn. Du har nu kartlagt vad ditt personliga mål är, vilka du skall nå ut till och vad du skall prata om. Det är nu dags att bestämma vilka innehållstyper du skall använda.

Vi har dessa innehållstyperna:

  • Video
  • Video

Video är den mest kraftfulla innehållstypen vi har idag. Här kan du engagera, bygga tillit och skapa auktoritet på en och samma gång.

Det som dock är svårt med video, är först och främst att du som person måste kunna kommunicera så att du engagerar din publik. Och självklart att ha bra utrustning, ljus och ljud på plats. Det enklaste är att börja smått för att sedan utveckla dig vidare.

Testa att spela in en video där du pratar om ett koncept eller ger nyttig information i 2 – 4 minuter. Vi har även djupare taktiker och strategier för att skapa bra videos enkelt utan tidigare erfarenhet som vi delar när vi samarbetar med dig.

  • Text

Text är också ett kraftfullt sätt att få ut dit budskap på och engagera dina potentiella kunder. Med text menar vi exempelvis simpla text uppdateringar på LinkedIn, där du ger ut tips eller berättar något som är intressant och relevant för din publik.

  • Bilder

Bilder är ett enkelt och effektivt verktyg för att skapa engagemang. MEN…

Det är viktigt att vi använder bilder strategiskt så att det faktiskt går ihop med helhetsstrategin för vår Tankeledarskap. Det räcker oftast inte bara med att ta en selfie.

Delning av bilder kan vara ett väldigt effektivt verktyg om vi använder oss av det strategiskt och med riktiga bilder förstås.

  • Artiklar

Artiklar är perfekt för att fördjupa oss i vår specialisering och skriva kompletta och informationsrikt innehåll som skapar Tankeledarskap. Detta kan göras på en egen blogg eller på LinkedIn.

Det jag rekommenderar är att du använder dig av en artikel som är på max 1200 ord, då vi oftast inte orkar läsa mer, med mindre vi är speciellt intresserade av ett ämne. Det är även viktigt att du delar upp artikeln, så att den blir enklare att läsa och konsumera. Luftiga texter är därför att föredra.

Det bästa är att använda en mix av alla innehållstyperna. Mest kraftfullt idag, är dock video. För att video engagerar och konsumeras på ett helt annat sätt än resterande innehåll och det skapar mer engagemang.

3. Konvertering

Det sista och kanske det viktigaste av allt är konvertering av allt arbete som vi har lagt ner. Nu är det dags att få något ut av det, dvs. konvertera allt arbete till konkret business.

I slutändan är vi här för att skapa business eller hur?

Misstag jag ofta ser på LinkedIn:

  • Man hoppar på säljandet för fort, att man ber om för mycket för tidigt i relationsfasen, detta skrämmer bort folk
  • Eller så hoppas man på att få kunder magiskt, att de hittar en och blir intresserade bara för att man är på LinkedIn helt enkelt

Be aldrig direkt om business utan skapa ett naturligt nästa steg till din försäljningsprocess – för de som är redo. Ett nästa steg, eller call-to-action är nyckeln här.

Attrahera istället kunder till dig som redan är intresserade av dig,

ditt företag och er tjänst!

Det är detta som är grundtanken och styrkan bakom Tankeledarskap. Att du bygger den positionen och nätverkar runt din målgrupp så att du inte behöver be om business.

Det är bättre att man ger värde först, och sen kan en eventuell konvertering bli aktuell. Bygger du en tankeledar position, kommer det till dig naturligt istället.

Din målgrupp på LinkedIn är en egen valuta:

  • Tänk på detta som en investering i ett bankkonto
  • Till slut kommer det en punkt då du gett tillräckligt
  • Då är det dags att konvertera

Där har vi tankeledarmetoden.

Kom ihåg stegen:

1. Ditt nätverk, tänk på att lägga ner den tid det tar, det kommer att löna sig i slut ändan

2. Innehåll, håll dig konstant framför ditt nätverk med relevant innehåll så att du bygger en tankeledarposition innanför din bransch

3. Konvertering, tänk på det som ett bankkonto, du investerar hela tiden i detta konto och till slut blir de redo att investera tillbaka i dig

Ta gärna kontakt om du skulle behöva hjälp kring hur just du kan bli en Tankeledare eller om du har andra frågor 🙂

www.linkedkurs.se
christoffer@linkedkurs.se

linkedin.com/in/christofferbertilsso

Lycka till!

Mvh

Christoffer Bertilsson och resten av LinkedKurs teamet