Social Selling - vad är det? - LinkedKurs

Social Selling – vad är det?

Social Selling – ett trendigt ord just nu och ett uttryck som du kanske hört talas om

Men vad betyder Social Selling egentligen och hur kan du använda det?

 

I den här artikeln tänkte jag ge en introduktion och tips på hur du kan implementera det hos dig.

Vad är Social Selling? – Social Selling handlar om att hitta och skapa relationer med nya kunder primärt online via sociala nätverk. Kort och gott handlar det om att bygga en nära relation till potentiella kunder, utan hårda försäljningstekniker.

 

LinkedIns definition av Social Selling

Social försäljning handlar om att utnyttja ditt sociala nätverk för att hitta rätt möjligheter, bygga pålitliga relationer för att i slutändan uppnå dina sälj mål.

Denna försäljningsteknik tar dig bort i från kalla samtal tänkandet och istället fokuserar på att skapa och underhålla relationer på en plattform som du och dina kunder litar på.

”Social selling handlar om att använda ditt sociala affärsnätverk för att hitta rätt prospekts, bygga förtroendegivande relationer och därmed nå dina sälj mål.”

 

Social Selling kan brytas ned i fem konkreta punkter:

 

1) LinkedIn

LinkedIn är också den bästa plattformen för att använda sig av Social Selling.

Om du ska arbeta med Social Selling måste du förstå och kunna använda dig plattformen, världens största och bästa nätverk. Här innebär det att du bygger synlighet och förtroende genom att dela innehåll som är relevant för din målgrupp. Först och främst måste d knyta till dig dessa, dvs. bygga nätverk. Då handlar det om att knyta till dig de rätta personerna (dvs. dina drömkunder). Bygg detta nätverk så att du har en bra stabil målgrupp som du faktiskt vill jobba med.

En annan viktig del av sociala medier-logiken är att du måste arbeta långsiktigt och med en tydlig plan för vad du ska dela, hur du ska kommentera mm. Det här arbetet kräver regelbunden närvaro och tålamod – du kan inte bygga upp en långsiktig relation med en eller ett par poster eller kommentarer.

 

2) Skapa konversationer

Detta med konversationer är hela grejen med sociala medier och exempelvis LinkedIn egentligen. Det går alltså ut på att vara social och starta diskussioner runt ämnen som din målgrupp är intresserade av.

Det viktigaste här är att det egentligen inte handlar om oss själva. Det handlar om att ställa frågor, vara nyfiken. Att helt enkelt researcha mer om vad de som du engagerar med är intresserade av, dvs. din målgrupp.

 

3) Hjälp dina potentiella kunder

Det handlar om att ge värde till dina potentiella kunder innan de har blivit kunder. På LinkedIn kan du göra detta exempelvis genom att dela intressanta uppdateringar där du skriver om dina expertisområden.

För hjälper du dem, på vägen mot dit de vill komma, så blir det väldigt värdefullt för dem. Ta tillbaka den viljan att sälja med en gång och hjälp istället. Då kommer du att bygga en långsiktig relation och skapa bättre kunder som faktiskt älskar att jobba med dig senare.

 

4) Ta försäljningen Offline

Det bästa sättet att skapa försäljning på, det är att engagera dig med ditt nätverk, engagera dig med dina potentiella kunder, så tar vi det senare offline. Dvs. ta det vidare ifrån LinkedIn, för det är där vi skapar försäljning.

En förutsättning för att ta en kontakt eller lead offline är en förtroendebaserat relation och det är just detta som LinkedIn är grym på att skapa för oss.

 

5) Top of mind

Det är egentligen detta som Social Selling låter dig att göra. Det att vara Top of mind hos dina kunder, är extremt värdefullt.

Top of mind är ett begrepp som används inom marknadsföring och är ett sätt att mäta hur varumärken rangordnas hos konsumenter. Det syftar till den procentuella andelen av de svarande (din målgrupp) som nämner ett varumärke eller en produkt först, när de blir tillfrågade att nämna just ett varumärke eller en produkt inom en viss bransch.

Andelen av top of mind står ofta i relation till marknadsandelar för en viss produkt. Idag behövs det, upp till 30, ibland 40 touch points. Dvs. antalet gånger de ser dig eller engagerar med dig. Du märker snabbt varför synlighet på LinkedIn blir extremt värdefullt.

 

 

Social Selling är en liten del av Tankeledarskap

Men använder vi Social Selling med Tankeledarskap då blir det kraftfullare. För då gör du detta lite på automatik. Det du kan märka också det är att Social Selling egentligen handlar om att bygga nätverk i grund och botten. Social Selling är egentligen bara ett mer fancy ord för det.

 

Social Selling och Tankeledarskap går hand i hand

Med hjälp av sociala medier och digital marknadsföring, kan vi idag nå ut till kunder enklare och billigare än någonsin, om vi vet hur vi skal göra. Och det som har hänt, är att fler företag och stora brands börjar använda sig av detta.

Sociala medier är en del av vår vardag idag. Vi har tröttnat på att bli bombarderade av kommersiella budskap från stora brands och företag. Istället drar vi oss till tankeledare, eller influensers innanför branscher som intresserar oss, och som vi i grund och botten har förtroende för.

Det är för att dem här tankeledarna står för personlighet, och vi bygger en mycket närmare relation till dessa. Vi kopplar ihop oss med denna personens tankar, värden och vad den personen gör och står för.

Det betyder att om vi vill nå ut till våra drömkunder, då bör vi skapa denna tankeledarpositionen, som gör att vi kan nå ut till personer som faktiskt är intresserade av det vi gör.

Det är detta som är Tankeledarskap. Som du ser bygger både Social Selling och Tankeledarskap på att bygga nätverk och skapa långsiktiga och förtroendebaserade relationer.

 

Är du redo att investera i dig och dina tjänster för att få ut ditt budskap?

Då kan det vara så att vi är en match för ett långsiktigt samarbete för att implementera Tankeledarskap/social selling hos dig!

Jag har just nu och framöver lagt undan tid för att prata med just DIG som är en match för detta.

Det du kan göra om du känner igen dig i detta är att klicka dig vidare här under och ansöka om ett möte med mig där vi kommer gå igenom ditt potential på LinkedIn och hur vi eventuellt kan hjälpa dig vidare:

http://www.linkedkurs.se/ansok

 

Ta gärna kontakt med mig, eller besök vår hemsida om du skulle ha fler frågor:

www.linkedkurs.se
christoffer@linkedkurs.se

Kom även ihåg att connecta med mig på LinkedIn om vi inte redan är det 👍😀

linkedin.com/in/christofferbertilsson

Lycka till!

Mvh

Christoffer och resten av LinkedKurs teamet