LinkedIn för jobbsökande - LinkedKurs

LinkedIn för jobbsökande

Det är ingen hemlighet direkt att LinkedIn är den bästa plattformen för dig som söker jobb. Både för att leta upp lediga jobb, stärka upp ditt personliga varumärke, samt att bli hittad av arbetsgivare och rekryterare eller helt enkelt för att ta hjälp av ditt nätverk, som i sin tur kan presentera dig för nya jobbmöjligheter. Ett starkt nätverk på LinkedIn kan många gånger vara allt du behöver för att landa på drömjobbet.

Man kan minst sagt konstatera att LinkedIn kan anses som en en guldgruva både för rekryterare och för jobbsökande. Det är alltså inte förvånande att många rekryterare idag hittar 100% av sina kandidater via LinkedIn.

Problemet är bara att en majoritet av alla användare på nätverket har fel information i sin profiler, sitt allra viktigaste skyltfönster, och därmed missar många chanser.

Det händer också ganska ofta att rekryterare använder LinkedIn för att hitta lämpliga kandidater bland personer inte aktivt söker jobb. Vem vet, drömjobbet kan till och med hitta dig. Och om inget annat är det väl smickrande att bli headhuntad och veta att man fortfarande är attraktiv på arbetsmarknaden och har en profil som skapar intresse.

Det är alltså viktigt för alla som är på LinkedIn, att ha profiler som man stolt kan visa upp, för man vet nämligen inte vad man kan gå miste om i motsatt fall.

Linkedin statistik och bakgrund

LinkedIn är en väldigt kraftfull plattform om du vill komma åt nya affärsmöjligheter i en professionell kontext. I Norden har LinkedIn växt fram som en trend och det används nu aktivt av fler och fler.

Det är därför den perfekta plattformen att investera i om du vill utveckla din karriär och bygga ett mer kvalitativt nätverk.

Varje sekund får det sociala yrkesnätverket LinkedIn 2 nya användare. Idag har LinkedIn över 790 miljoner användare med över 3,2 miljoner medlemmar i Sverige och över 1,8 millioner användare i Norge.

LinkedIn Profil – Ditt Digitala Varumärke blir bara viktigare och viktigare

Men hur skapar man en bra LinkedIn-profil och hur utnyttjar man den på bästa sätt, dels för att bli mer attraktiv på arbetsmarknaden men också för att bli mer sökbar?

På LinkedKurs ser vi 100-tals profiler dagligen och kan minst sagt hävda att majoriteten på LinkedIn idag tyvärr inte har optimerade profiler. Har du en intressant profil på LinkedIn – då kan du bli kontaktad av en rekryterare. Men en majoritet av alla användare sållas automatiskt bort, då de har fel innehåll, eller inget innehåll alls i sina profiler.

För dig som är bland de som söker nya utmaningar, så borde du ta denna trend till din fördel och se till att skapa en attraktiv LinkedIn-profil som rekryterare och headhunters hittar till.

Hela 87% av dagens arbetsgivare och rekryterare använder LinkedIn som en del i rekryteringsprocessen av nya medarbetare.


Här är det en stor konkurrensfördel alltså och det är lika bra att hoppa på det här tåget redan nu.
Vill du vara bland minoriteten på LinkedIn, med en optimerad profil så att det skapar det rätta intrycket för dig?

Man kan se på LinkedIn som en plats för ett “All in one CV”

Mycket tyder på att man i framtiden endast kommer att titta på din Linkedin-profil och att detta är det som skapar ditt helhetsintryck och som då blir avgörande för möjligheten till en intervju och därmed ett jobb. Dvs. att ditt CV, arbetserfarenhet, din aktivitet, till och med referenser, samlas under din LinkedIn profil. Detta målar upp vem du är, och hur du tänker och agerar, genom exempelvis statusuppdateringar, och annat engagemang du har på LinkedIn.

Som det ser ut nu, har LinkedIn inga konkurrenter att oroa sig för heller, så här blir det bara att satsa all in på den professionella plattformen och ditt enda och allra viktigaste digitala avtryck.

Nu tänker vissa av er, aha så LinkedIn är egentligen som ett digitalt CV?

Nej, detta är faktiskt en av de största myterna man har om LinkedIn för att LinkedIn är så pass mycket mer.

Du kan nätverka med personer du vill komma i kontakta med, bygga ditt personliga varumärke, hämta in information, diskutera, posta egna inlägg, tankar och idéer, gå med i grupper osv. Möjligheterna på denna plattform är oändliga.

Det är alltså inte enbart för de som vill hitta nytt jobb, men det är utan tvekan den bästa plattformen för jobbsökande.

Olika sätt att söka jobb på

Aktivt: Om du redan vet vilken typ av tjänst du är på jakt efter, kan du i så fall börja att göra sökningar med relevanta nyckelord och titlar under fliken “Jobb”. På så sätt får du tillgång till den största delen av de tjänster som öppet annonseras av företag och rekryterare på Linkedin.

Under Jobb, sökfunktionen överst på sidan, som visad i den övre bilden, kan du söka efter jobb med hjälp av nyckelord, titel eller ort. Om du inte vill söka på jobbet där och då kan du spara det genom att klicka på ’Spara’ ovanför jobb beskrivningen. Du kan när som helst gå till dina sparade jobb för att skicka in en ansökan.

Så här söker du efter jobb som passar dina kompetenser och önskemål:

1. Klicka på Jobb-ikonen överst på startsidan.
2. Skriv in jobbtitel, nyckelord eller företagsnamn i fältet Sök efter jobb. Kom ihåg att du även kan använda booleska sökoperatorer för att öka precisionen i jobbsökningen.
3. Du kan ange stad, delstat/län/region eller land i fältet Sök ort. Önskad ort kan vara ifylld på förhand, men du kan ändra ort genom att skriva in en annan i textrutan. En söklista med orter som du kan välja visas.
4. Klicka på Sök.
5. Använd filtren överst på sidan om du vill begränsa sökningen ytterligare efter Uppläggningsdatum, LinkedIn-funktioner (t.ex. första-, andra- och tredjehandskontakter i ditt nätverk), Färre än 10 ansökningar och Easy Apply), Företag, Erfarenhetsnivå m.m. Klicka på Alla filter för att visa fler filteralternativ.
6. Genom att klicka på söklistan Sortera efter i det övre högra hörnet kan du sortera resultaten efter Relevans eller Uppläggningsdatum.
7. Antalet dagar som jobbet varit uppe visas längst ned i varje jobbsammanfattning.
8. Klicka på en jobbtitel för mer information om jobbet.
9. Klicka på Easy Apply eller Sök (kan variera).

Om du istället vet vilket eller vilka företag som du helst vill jobba på, kan det vara smart att börja följa dessa företag. De flesta större företag annonserar dessutom lediga tjänster på sina LinkedIn-sidor. Så se till att du aktivt spanar in relevanta företagssidor, så att du inte missar en ledig tjänst. När du börjar följa ett företag kommer även nyheter och uppdateringar från företaget att presenteras i ditt LinkedIn-flöde. Detta gör det enkelt för dig att hålla dig uppdaterad kring vad som händer, så väl på företaget som i branschen i fråga generellt.

Förutom företagssidor så kan du även hitta en stor mängd grupper på LinkedIn. Allt från tjänste- och branschgrupper till alumni- eller intressegrupper. I grupperna kan du medverka i intressanta diskussioner. Du kommer att få ta del av spännande branschnyheter, skapa nya kontakter och framför allt kan du bli presenterad för nya jobbmöjligheter. Det är nämligen också vanligt att man delar jobbannonseringar på LinkedIn grupper.

Passivt: Att bli headhuntad, kontaktad och erbjuden nya tjänster via LinkedIn blir alltså vanligare och vanligare. Rekryterare och headhunters letar ofta efter intressanta kandidater i det tysta genom en stor mängd olika sök- och kategorisering system. Varje del av din profil kommer därför att påverka din synlighet, och vissa delar är självklart viktigare än andra. Mer om detta under profildelen i denna artikel guide.

De flesta söker inte jobb aktivt
Visst är det en del som aktivt söker jobb på LinkedIn, men många nya jobb landar på personers profiler som helt enkelt framstår som intressanta, eller för att personen i fråga sticker ut som en expert innanför sitt område, och detta skapar därmed synlighet och intresse för framtida arbetsgivare och rekryterare. Det viktiga här ännu en gång är profilen, att den ser professionell ut och att den såklart inkluderar relevanta sökord. Annars bli man ej hittad.

Har man fel innehåll då sållas man bort. Är man intresserad av att öppna upp sig själv för framtida jobberbjudanden då har man mycket att optimera och göra på LinkedIn.

Vilket språk ska jag ha min profil på?

Detta är en fråga vi ofta får på LinkedKurs och vi rekommenderar att du har din profil på det språket där du befinner dig just nu, dvs. om din nuvarande (eller framtida) arbetsplats och marknad befinner sig i Sverige, så svenska. Men om du skulle vilja ha en fullständig profil, bör du ha en på både svenska och engelska.

Det Engelska språket i Skandinavien är på en väldigt hög nivå, och detta bör vi ju såklart stolt visa upp. Men många gör då misstaget att endast ha en engelsk profil.

För det första förmedlar en tvåspråkig eller flerspråkig profil att profilägaren behärskar mer än ett språk. För det andra kan det vara bra för dig att din profil är sökbar på svenska i tillägg till engelskan för att därmed bli tillgänglig för svenska sökord. En framtida rekryterare som söker efter profiler med hjälp av sökord kommer långt ifrån alltid att använda engelska begrepp när de gör sökningar.

Det är alltså viktigt att se till att du kan bli hittad med de viktigaste nyckelorden/sökorden på både engelska och svenska, och att du inkluderar alla dessa. Detta kommer att göra dig mer sökbar på plattformen.

3-stegs metoden för ditt jobbsökande på LinkedIn

Steg 1 – Optimera din LinkedIn profil

Ditt professionella varumärke är viktigare än någonsin

Oavsett om du använder LinkedIn aktivt eller inte för att söka jobb så kan du räkna med att rekryterare och arbetsgivare kommer att kolla upp din profil på LinkedIn för att skapa sig en en så bra bild av dig som möjligt.

Stämmer CV-et med din profil? Här har du alltså en stor chans att ytterligare imponera på rekryterare och en eventuell framtida arbetsgivare, så se till att oddsen är på din sida så att du inte går miste om en stor möjlighet.

Tänk dig att det är fler relevanta kandidater, båda med bra Cv:n och den ena har en optimerad LinkedIn profil och den andra ej. Vem hade du valt för jobbet?

Jag vet vad mitt svar skulle vara. Helt klart den med optimerad profil. Och man kan minst sagt konstatera att din LinkedIn profil skapar ditt viktigaste digitala intryck, se därför till att denna får den uppmärksamhet och investering som den förtjänar, så att den skapar ett positivt intryck hos din framtida arbetsgivare eller för rekryteraren.

LinkedIn profil Checklista – Se till att dessa delar är på plats

1) – Använd en professionell bild

Din bild skapar ditt första intryck, och samtidigt får de med en bra profilbild 7 gånger större chans att folk hittar fram och faktiskt klickar sig in på deras profil.

Kom ihåg att LinkedIn är ett professionellt nätverk, din bild måste därför passa in i denna kontexten, se även till att bilden passar in för ditt yrke.

Försök att inte vara för formell eller informell, se till att hitta balansen och se positiv ut. Personer vill bygga nätverk med positiva människor.

2) – Skriv en beskrivande yrkestitel

Din yrkestitel, detta är en av de bästa annonserings platserna du som person har på LinkedIn. Du bör undgå att falla för frestelsen att endast skriva “söker nya utmaningar’ eller liknande. Använd denna platsen för att förklara vad du kan ge för resultat till dina kunder eller de som ska rekrytera dig. Detta gör att du står ut i jämförelse med andra.

Det är alltså viktigt att din rubrik framstår attraktiv när du är ute efter ett nytt jobb, så var kreativ med din rubrik – vilket värde kan du tillföra din nästa arbetsgivare? Kan du formulera detta redan i din rubrik för att fånga deras uppmärksamhet?

Börja med att bestämma vilket sökord som du ska optimera din profil för. Vanligtvis är detta den titel du vill ha eller har haft, tex. marknadskoordinator, marknadschef, eller HR chef, osv.

Exempel: “Marknadschef söker ny tjänst i Stockholm.”

3) – Din omslagsbild

En central och väldigt synlig plats (högst upp) på din profil och därmed en viktig annonseringsplats att använda sig av är platsen för din omslagsbild. Se därför till att du inkluderar en omslagsbild för att ge din LinkedIn profil ett visuellt intryck och gärna något som har ett sammanhang med det du gör och ditt yrke.

4) – Skriv en utfyllande sammanfattning

Din sammanfattning är den centrala sektionen i din profil och detta bör klart och tydligt vara fokuserad på att väcka intresse hos de personer du vill komma i kontakt med, som exempelvis rekryterare och framtida arbetsgivare.

Många beskriver sina personliga egenskaper och vad man gjort tidigare i sin Sammanfattning. Glöm inte att din arbetsgivare också vill veta vad du kan bidra med.

Vad gör du?, Hur gör du det?, Vilka resultat har du åstadkommit hos tidigare arbetsgivare?

Och vad innebär dina personliga egenskaper i kombination med din erfarenhet?

5) – Sökoptimera din profil

Använder du sökord i din LinkedIn-profil?

Det är ingen hemlighet att rekryterare och arbetsgivare använder sig av sökfunktionen på LinkedIn för att hitta personer som matchar de titlar som de söker efter, som exempelvis “marknadschef,” “marknads koordinator”, kommunikatör, “assistent” osv. Genom att sökoptimera din profil ökar du sannolikheten att dyka upp högre upp i sökresultaten när rekryterare letar efter din kompetens.

LinkedIn erbjuder oändliga möjligheter att bli hittad av rätt personer som söker efter någon med din profil och kompetens.

LinkedIn har en väldigt kraftig sökmotor som rangerar personer baserat på vilka nyckelord och sökfraser de använder i sin profil under sin yrkestitel, sammanfattning och erfarenheter bland annat. Dessa sökord kommer att stå ut i gult i söklistan när du söker efter personer.

Ett tips är att välja ut 5 till 10 sökord som är specifika för din bakgrund och som du önskar att bli hittad på. För att hitta just dina nyckelord är ett tips att titta på jobbannonser för att se vilka ord som används för att beskriva din yrkesprofil.

Du kan placera dina viktigaste sökord här:
• Yrkestiteln/Rubrik
• Sammanfattningen
• Ditt nuvarande yrke & tidigare arbetserfarenhet
• Kompetenser och intyg

Steg 2 – Ta hjälp av ditt nätverk

Använder du ditt nätverk på rätt sätt? Genom LinkedIn kan du få tillgång till ett fantastiskt globalt nätverk för att boosta din karriär. Ditt LinkedIn nätverk kan fungera som en slags säkerhet runt dig och din karriär.

Om du är aktiv på LinkedIn och är mån av att ge värde till ditt nätverk, genom att posta relevant och intressant innehåll, eller helt enkelt genom att engagera dig i deras innehåll och delta i intressanta diskussioner kan du skapa goda relationer med ditt nätverk. Och många av dessa är mer än villiga att rekommendera jobb för dig eller presentera dig för nya jobbmöjligheter.

Det sägs ofta att kontakter är viktigast av allt när det kommer till att hitta ett nytt jobb, och på LinkedIn kan man säga att detta stämmer mer än någonsin.

Men den glada nyheten är att alla kan skapa dessa kontakter och komma åt dessa. Man måste inte nödvändigtvis ha varit tidigare kollegor, eller gått på samma skola osv. för att anses som goda kontakter på LinkedIn. Det gäller att vara aktiv och skapa engagemang som ditt nätverk har intresse av, och på så sätt skapa synlighet och trovärdighet runt dig och din expertis.

Steg 3 – Dela intressant innehåll för att visa din expertis

Ett effektivt sätt att synliggöra din kompetens för ditt nätverk och personer som tittar på din profil är att bjuda på din kunskap genom statusuppdateringar och artiklar. Du kan helt enkelt synliggöra din kompetens genom att bjuda på din kunskap, helt organiskt.

Alla har idag möjlighet att enkelt bygga ett varumärke som expert på LinkedIn. Det gäller att vara aktiv genom att skapa intressant innehåll, göra egna uppdateringar, samt genom att gilla och dela andras innehåll.

Istället för att din framtida arbetsgivare läser i din profil att du kan det ena och det andra, så kan du ge de en inblick i din kompetens. Kan du skriva ett inlägg där du bjuder på tips och insikter kring ditt expertområde? Eller dela en länk med statistik och rapporter kring dina ämnesområden? Det visar att du håller dig uppdaterad och är engagerad i ditt arbete.

Här är några tips för att kommunicera effektivt med ditt nätverk:

• Publicera statusuppdateringar på LinkedIn regelbundet (vi rekommenderar 1-2 gånger i veckan) – om du har tid, komplettera med en längre artikel då och då.

• Undvik att prata om dig själv – tänk istället “Hur kan det här inlägget hjälpa någon i mitt nätverk?” och utforma det därefter.

• Fokusera på innehåll som skapar värde för andra i ditt nätverk, så som tips, insikter, statistik, rapporter, nyheter osv. Varför inte inleda diskussioner på andras inlägg? Detta gäller självklart även i de grupper som du är med i och går tillbaka till nätverkandet i det andra steget. När du blir aktiv på LinkedIn och engagerar dig i andras inlägg och deltar i diskussioner, kommer du även att få fler kontaktförfrågningar, och därmed även fler profilbesökare. Som igen tar oss tillbaka till grunden av det hela – din LinkedIn profil.

Allting går tillbaka till din LinkedIn profil, och är den första grundstenen i din LinkedIn strategi att ha på plats. När du har en profil som du stolt kan visa upp, då blir det dags att nätverka för att sedan börja med innehåll, och vips så har du lärt dig grundingredienserna för att lyckas på denna plattform och för att så småningom landa på ditt drömjobb.

Är du på jakt efter drömjobbet?

Klicka här för att Ansöka om en gratis LinkedIn-strategi session

Vi kommer göra ett djupdyk i dina mål och utmaningar, sedan kommer vi visa dig hur vi med hjälp av LinkedIn kan bygga ett kvalitativt nätverk för att komma i kontakt med de rätta personerna och bygga upp ditt personliga varumärke så att du kan sticka ut som en expert innanför din bransch.

Din Coach:

 

Jala Sanar är Marknadskoordinator på LinkedKurs med en Bachelor grad i Marknadsförings Ledelse från Handelshøyskolen BI.

Sedan Jala började jobba för LinkedKurs har hon verkligen fått upp ögonen för värdet som finns på LinkedIn, och ser alltid fram emot att dela med sig av sina erfarenheter så att andra kan ta del av plattformens fulla potential.
Hon är även LinkedIn coach i samarbete med Christoffer Bertilsson, och har hjälpt 100-tals professionella att bemästra LinkedIn.

 

 

  jala@linkedkurs.se

linkedin.com/in/jalasanar