LinkedIn Algoritmer

Gillar du det du läser? Dela gärna vidare..Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook

I denna artikeln tänkte jag bryta ner mysteriet runt LinkedIn’s algoritmer, och hur vi faktiskt kan använda det för att få bra resultat med organisk räckvidd.

Först och främst innan vi går in på det konkreta: LinkedIn’s algoritmer är väldigt, väldigt öppna just nu och de är unika på sitt sätt i hur de sprider innehåll.

Det är därför vi kan utnyttja det på ett bra sätt. Jag tänkte därför bryta ner det lite lätt i den här artikeln så att ni får en basic översikt över algoritmerna.

För det första, LinkedIn är uppbyggt på ett unikt sätt. Det är en nätverksbyggningsplattform och är uppbyggt på tre grader av nätverk.

1:a Hands kontakter: Dina förstagrads kontakter är det nätverket du har byggt och det är det som är ditt nätverk, alltså personer du har lagt till eller personer som har lagt till dig.

Det är här LinkedIn blir lite unikt, för att de har delat upp det på detta sätt. Det finns egentligen ingen annan plattform som har det och LinkedIn har faktiskt patent på detta.

2:a Hands kontakter: Sen har du dina andragrads kontakter. Det är här vi kan nåt ut och det är här vi får räckvidd.

Om vi säger att du har 500 kontakter i ditt nätverk, och varje kontakt har 200 kontakter. Då har du en räckvidd på 100.000 personer.

Du ska såklart inte gå ut och försöka bygga så stort nätverk som möjligt och bara spamma, utan du bör bygga ett relevant nätverk baserat på din målgrupp.

Har du ett relevant nätverk så har du ett relevant räckvidd också. Det är genom dina förstagrads kontakter och andragrads kontakter, din räckvidds potential ligger i LinkedIn.

Vi har även tredjegrads kontakter som är helt utanför ditt nätverk, dvs. ni har inga andra hands kontakter gemensamt. Men det ska vi inte fokusera på idag.

Det vi ska fokusera på är dina förstagrads kontakter och dina andragrads kontakter.

När du engagerar med innehåll på LinkedIn, när du gillar någonting, kommenterar eller även delar någonting, då kommer det att spridas till ditt förstagrads nätverk.

Det är här LinkedIn’s algoritmer är annorlunda och det är därför de är såpass öppna. När du gillar och kommenterar någonting så sprids det till ditt nätverk.

Om någon i ditt nätverk kommenterar eller gillar, så kommer det att sprida sig till dennes nätverk också.

Det sprids alltså från nätverk, till nätverk och det är här den där effekten på LinkedIn kommer. Jag kallar det för Lavin-effekten.

När du börjar få massa engagemang sprids det från nätverk till nätverk. Det är så algoritmerna på LinkedIn fungerar just nu, med organisk spridning.

LinkedIn’s Poängsystem

LinkedIn har även ett poängsystem. Beroende på hur många gilla markeringar du får, kommentarer, och även hur många delningar du får, sprider LinkedIn det vidare baserat på denna relevans.

Det är en del som har sagt att delningar inte är så relevanta. Men delningar får du fortfarande poäng för. Det handlar om att få så mycket poäng som möjligt på inlägget.

Då får du mer räckvidd också.

Den 1: e timmen efter att du postat är den viktigaste

En frekvent fråga som jag ofta får är: ”Hur ofta man ska dela innehåll – och varför vissa delningar får mer spridning än andra”.

Den första timmen efter att du postat är den viktigaste och kan utgöra skillnaden mellan 100 visningar och 100.000 visningar.

Jag har nått ut med mitt budskap till fler än någonsin på LinkedIn med:

1) Bra innehåll

2) Utnyttjande av algoritmen

LinkedIn’s algoritmer fungerar så att när du lägger ut innehåll visas det till en liten andel av ditt nätverk först.

Baserat på hur mycket engagemang du får (gillar, delningar eller kommentarer), kommer LinkedIn att avgöra hur ”bra” ditt innehåll är. Om ditt mål är mer räckvidd måste du lägga ut ”bra” innehåll.

Detta innebär att du delar saker som:

– Är relaterade till din publik

– Skapar en känsla (glädje, sorg, ilska, överraskning)

– Nyttig information

Så mycket att de engagerar sig med ditt innehåll. Detta går tillbaka till punkt #1, med bra innehåll.

Något som kan hjälpa dig med att ”utnyttja” algoritmen är att ha ambassadörer.

Det här är en grupp människor som följer dig och är så pass berörda av det du lägger ut så att de engagerar med ditt innehåll direkt när du lägger ut det och väntar förväntansfullt på ditt nästa inlägg!

Sammanfattningsvis: Bra innehåll + Initialt engagemang = Viralt potential

Jag har använt exakt samma strategi plus lite till för att få 5 miljoner+ visningar på mina LinkedIn-inlägg helt GRATIS!

Förhoppningsvis bröt detta ned algoritmerna lite på LinkedIn.

Detta var en basic översikt på hur det fungerar så att du kan få en djupare förståelse. Det viktigaste är dock att ha en klar strategi för ditt innehåll på LinkedIn, och att se till att denna är överenskommande med din grundstrategi och mål på LinkedIn.

Ansök om en gratis LinkedIn-strategi session

Skulle du vilja fördjupa dig i LinkedIns algoritmer eller vill du ha hjälp med din LinkedIn strategi?

Vi kommer göra ett djupdyk i dina mål och utmaningar, sedan kommer vi visa dig hur vi med hjälp av LinkedIn kan hjälpa dig att komma i kontakt med din relevanta målgrupp så att du kan bygga ett starkt professionellt varumärke. Och för att få till detta, behöver vi skapa relevant innehåll som förmedlar det rätta budskapet, på ett trovärdigt sätt.

Gillar du det du läser? Dela gärna vidare..Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook