Är du tvåspråkig eller flerspråkig? - LinkedKurs

Är du tvåspråkig eller flerspråkig?

Av uppenbara skäl, kräver LinkedIn att användarna endast har en profil. Att ha fler än en profil per användare skulle skada syftet med LinkedIn, vilket är att skapa en enkel och vänlig online plattform där människor kan connecta, rekommendera varandra, och lära av varandra.

Att ha fler profiler är ett brott mot användarvillkoren. Det finns emellertid ett undantag till den regeln: den sekundära språkprofilen.

 LinkedIn stöder följande språk:

 Engelska | Kinesisk (förenklad) | Kinesisk (traditionell) | Tjeckiska | Danska | Nederländska | Franska | Tyska | Indonesiska | Italienska | Japanska | Koreanska | Malay | Norska | Polska | Portugisiska | Rumänska | Ryska | Spanska | Svenska | Tagalog | Thailändska | turkiska

OBS! Du kan inte ändra standardspråket i din profil när du har ställt in det på ett visst språk. Det rekommenderas istället att du skapar en sekundärprofil i tillägg istället.

Språket du väljer när du skapar din profil blir därmed standardspråket för profildisplayen och blir även det språket som dina notifikationer/meddelanden visas på från LinkedIn. Innehåll och meddelanden visas alltid på det språk de skrivs i. LinkedIn översätter alltså inte innehåll eller meddelanden för dig.

Om jag bara ska en en-språkig profil bör jag ha den på engelska eller svenska?

Detta är en fråga vi får ganska ofta på Linkedkurs, och vi rekommenderar att du har din profil på det språket där du befinner dig just nu, dvs. om din nuvarande arbetsplats och marknad befinner sig i Sverige, så svenska. Men om du skulle vilja ha en fullständig profil, bör du ha en på både svenska och engelska.

Jobbar man på ett internationellt företag där engelska används mest eller delvis, är ju detta ännu en anledning att ha en tvåspråkig profil, dvs. en engelsk och en svensk språkig. Många gör misstaget att då endast ha en engelsk profil.

Det Engelska språket i Skandinavien är på en väldigt hög nivå, och detta bör vi ju såklart stolt visa upp.

För det första förmedlar en tvåspråkig eller flerspråkig profil att profilägaren behärskar mer än ett språk, du ska självklart inte lägga till ett språk du inte behärskar. För det andra kan det vara bra för dig att vissa delar av din profil finns skrivna på svenska i tillägg till engelskan för att göra dig tillgänglig för svenska sökord. En framtida kund som söker efter en viss tjänst i sökmenyn eller en framtida rekryterare kommer långt ifrån alltid använda engelska begrepp när de gör sökningar.

Det är alltså viktigt att se till att du kan bli hittad med de viktigaste nyckelorden/sökorden på både engelska och svenska, och att du inkluderar alla dessa. Detta kommer att göra dig mer sökbar på plattformen.

Skapa en profil på ett annat språk

Detta gör du genom att:

  • Klicka på mig symbolen högst upp på startsidan på LinkedIn
  • Klicka på Visa profil
  • Klicka på “Lägg till profilavsnitt” under din profilbild
  • Under “Tillgängliga språk” längst under, klickar du på “Lägg till en profil på ett annat språk”
  • Välj ett språk i söklistan och uppdatera ditt för- och efternamn om det är annorlunda på det nya språket
  • Kontrollera att innehållet i din profil är på samma språk som profilen som du valt
  • Översätt din befintliga Yrkesrubrik och resterande profildelar.
  • Klicka på Skapa profil.

 

OBS – LinkedIn gör inga översättningar. Du måste översätta innehållet manuellt.

Under din sekundära språkprofil kan du redigera sektionerna: Sammanfattning, Erfarenhet och Utbildning som du normalt skulle.

Tips: För att vara på den säkra sidan och se till att det inte är några felstavningar, rekommenderar vi att skriva i Word eller liknande program för att sedan kopiera in texten. Utrymmet där du skriver texten är ganska litet dessutom.

Kom dock ihåg att det är samma maxgräns (2000 tecken) under den sekundära profil sammanfattningen som i din standard profil.

Kan jag redigera mina färdigheter och rekommendationer?

Dina kompetenser kan inte redigeras och visas bara på det språket som din primära profil är inställd på. Rekommendationer kommer också bara att visas på det språk de skrivits i.

Hur medlemmar kommer att se din sekundära språkprofil på LinkedIn

När en medlem loggar in på LinkedIn och besöker din profil kommer de att se den på språket som du har i ditt primära konto. Om du har en flerspråkig profil, ser besökaren din profil på det språk som är mest relevanta för dem. En besökare med svensk som standard profil kommer att se din profil på svenska, även om du har andra språk, dvs. den matchar språket till användarens standard språk.

Använder man ett språk som du inte har på din profil kommer man att se din profil på det språk du har som standard, i mitt fall visas min profil på svenska och profilbesökaren har då möjlighet att välja mellan mina språkprofiler genom att välja ett av språken från högra hörnet av din profil.

Alla dina språkprofiler kommer att dyka upp i sökmotorer och ha en egen webbadress som innehåller “/? Local = och koden för det språket. Till exempel visas en profil på svenska som https://www.linkedin.com/in/yourname/?local= sv_SE

Radera en sekundär språkprofil

Om du inte längre vill ha din sekundära språkprofil kan du ta bort den genom att välja språk, till höger om din profil och klicka på “x”.

 

Var stolt över att du är tvåspråkig eller flerspråkig. Det kommer helt klart att skapa ett bättre intryck av dig och vem vet, kanske får du kontakt av en rekryterare eller framtida kund som blir intresserad av dig just för att du kan behärska fler språk eller språken i fråga.

 

 

Vill du lära dig EXAKT hur du ska använda LinkedIn strategiskt för att nå dina professionella MÅL?

LinkedIn är idag den viktigaste plattformen för professionella och det finns MÅNGA möjligheter här!

Men…

Många professionella förstår fortfarande inte hur de ska använda plattformen strategiskt.

Därför har vi satt ihop ett helt nytt webinarie för att visa dig vägen till din LinkedIn framgång.

Vill du ha en gratis plats på detta?

>> Du kan registrera dig genom att klicka vidare här.

Vi ser fram emot att hjälpa dig vidare med LinkedIn!