2019 LinkedIn Statistiköversikt - Vad kommer du att fokusera på resten av 2019?  - LinkedKurs

2019 LinkedIn Statistiköversikt – Vad kommer du att fokusera på resten av 2019? 

Har du inte uppnått dina önskade resultat än?

Känns det som att du har investerat i allt men affärerna ändå inte kommer in?

Kan det vara så att den saknade delen av pusslet är LinkedIn?

I den här artikeln delar vi med oss av 19 LinkedIn-statistiker som du och din marknadsföringsstrategi kan använda dig av för att inspireras. Det kan även hjälpa dig att avgöra vilka taktiker som är värda att investera i.

 

1.LinkedIn Användarstatistik

LinkedIn är en väldigt kraftfull plattform om du vill komma åt nya affärsmöjligheter i en

professionell kontext. I Norden har LinkedIn växt fram som en trend och det används nu

aktivt av fler och fler. 

Varje sekund får det sociala yrkesnätverket LinkedIn 2 nya användare. Idag har LinkedIn

över 610 miljoner användare med över 2,5 miljoner medlemmar i Sverige och över 1.2

miljoner användare i Norge.

 

  1. LinkedIn har idag över 610 miljoner medlemmar.

Enligt Business Insider Intelligence, TechCrunch & Fortune passerade LinkedIn officiellt en halv miljard användare i 2017. Sedan de grundades i 2002, har deras användarbas växt

år efter år. LinkedIn är idag världens största professionella nätverk med fler än 610 miljoner användare i över 200 länder.

 

  1. Varje sekund får LinkedIn två nya medlemmar

Det är en imponerande tillväxttakt. Från 467 miljoner användare under tredje kvartalet i 2016 till 590 miljoner i slutet av 2018 och nu över 610 miljoner användare i Q3 2019.

Jämför det med Twitter, som bara fick 9 miljoner användare under samma period. (Från 317 till 326 miljoner användare mellan Q3 2016 och Q3 2018). Under tiden har Facebook stagnerande användarutveckling varit anmärkningsvärt ett tag.

 

4) 260 miljoner LinkedIn-användare som loggar in minst en gång i månaden.

LinkedIns månatliga aktiva användarbas nådde 260 miljoner i mars 2017, en ökning från de 106 miljoner månatliga aktiva användarna som rapporterades i 2016. Denna statistik kommer från forskning som drivits av Apptopia och har inte bekräftats av LinkedIn än.

 

  1. 40% av de månatliga aktiva medlemmarna använder LinkedIn dagligen.

Av dem som använder plattformen varje månad, har upp till 40% daglig tillgång till plattformen. Om så är fallet, är det över 100 miljoner professionella personer som du har möjlighet att komma i kontakt med och rikta in din kommunikation och nätverkande mot,  varje dag. Det som gör det hela intressant och värdefullt är att dessa LinkedIn medlemmar, använder vanligtvis plattformen för att hitta relevanta innehåll, vilket innebär att de kommer att vara mycket mer intresserade av det du delar.

 

  1. LinkedIn har rapporterat att deras mål för antalet användare är 3 miljarder.

Om du tror att 610 miljoner (bilden under är lite äldre så därför visar den 500 miljoner) är tillräckligt för att LinkedIn ska backa undan och fira, har du helt fel! LinkedIns VD Jeff Weiner har sagt att han vill att LinkedIn ska vara hem plattformen för alla yrkesverksamma/professionella över hela världen och den centrala plattformen för alla jobb som blir annonserade.

  1. 61 miljoner LinkedIn-användare är på seniornivå och 40 miljoner är i beslutningspositioner.

Denna statistik kommer från LinkedIns Marketing Solutions Blog direkt. Från ett marknadsföringsperspektiv är detta otroligt värdefullt, då det är dessa beslutsfattarna man försöker nå ut till. Med rätt LinkedIn-insatser kommer du kunna rikta in din marknadsföring och kommunikation till rätt personer. 

 

  1. LinkedIn är den mest använda sociala medieplattformen bland Fortune 500-företag.

Återigen intressant statistik från LinkedIns Marketing Solutions Blog som definitivt bör väcka ditt intresse. Detta tjänar bara som ett ytterligare bevis på att LinkedIn är platsen för att få tillgång till fler affärsmöjligheter och nå dina ideala kunder.

 

  1. Endast 20% av medlemmarna är jobbsökare.

 Att LinkedIn bara är som ett digitalt CV, är faktiskt en av de största myterna man har om LinkedIn. LinkedIn är så pass mycket mer.

Du kan nätverka med personer du vill komma i kontakta med, bygga ditt personliga

varumärke, hämta in information, diskutera, posta egna inlägg, tankar och idéer, gå med i

grupper osv. Möjligheterna på denna plattform är oändliga. 

Det är alltså inte enbart för de som vill hitta nytt jobb, men det är utan tvekan den bästa

plattformen för jobbsökande.

 

Innehåll: 

  1. Endast 3 miljoner användare delar innehåll varje vecka.

Fick du hjärtformade ögon nu?… Av de 610 miljoner LinkedIn-användarna och 250 miljoner månatliga aktiva användare, är det endast 3 miljoner användare som delar innehåll veckobasis – lite över 1% av de månatliga användarna.

Vi behöver nog inte ens tala om för dig varför du bör börja dela innehåll på LinkedIn varje vecka.

 

  1. 7. 2 miljoner inlägg, artiklar och videor publiceras på LinkedIn varje dag

Medan Facebook sköter inlägg av “vänner och familj”, och allt annat, har LinkedIn byggt upp en plattform som prioriterar de professionellas röst.

Personer som publicerar inlägg runt forskning, nyheter, tips och idéer på LinkedIn har stora möjligheter att hitta till en intresserad publik.

 

  1. Poster med bilder får dubbelt så många kommentarer

LinkedIns algoritm prioriterar högkvalitativa inlägg. Därför är det mer sannolikt att multimedia rika inlägg presterar bra.

 

  1. Det är 5 gånger mer sannolikt att videoinlägg får kommentarer

Video Poster får också tre gånger mer engagemang än inlägg med endast text.

 LinkedIn introducerade inbyggd video i 2017 och du kan maximalt ha 10 minuter långa videos.

 

  1. 94 procent av alla B2B-marknadsförare på sociala medier använder LinkedIn för att publicera innehåll

Eftersom LinkedIn expanderar utöver rekrytering använder många varumärken det för att skapa relationer, bygga upp sitt varumärke och skapa trovärdighet runt sitt märke.

Enligt LinkedIns avancerade marknadsföringsguide använder 94% av alla B2B-marknadsförare LinkedIn som innehålls distributionskanal, jämfört med Twitter på 89%, Facebook och YouTube både på 77% och Google+ på 61%. Om du har innehåll att distribuera, bör LinkedIn vara ditt första stopp. Det är där de flesta B2B-marknadsförare går först.

 

  1. 91% av alla marknadschefer listar LinkedIn som den bästa platsen för att hitta kvalitets innehåll.

När marknadsledare frågades efter den bästa plattformen för att hitta relevant, högkvalitativt innehåll, sa hela 91% LinkedIn, medan endast 29% sa Twitter och 27% sa Facebook. LinkedIn är alltså den första platsen som beslutsfattare vänder sig till för att hitta värdefull innehåll. Som marknadsförare är LinkedIn därför platsen att vara på.

                                                   

  1. LinkedIn utgör mer än 50% av all social trafik till B2B webbplatser och bloggar.

Ja, mer än hälften av all social trafik till B2B-webbplatser kommer från LinkedIn. Sammanfattningsvis står LinkedIn, Facebook och Twitter för 90% av all social trafik till B2B-webbplatser och bloggar, och mer än hälften av all den trafiken kommer direkt från LinkedIn.

 

LinkedIn B2B Fokuserad Statistik 

  1. 80% av alla B2B-leads kommer från LinkedIn vs. 13% från Twitter och 7% från Facebook.

Av alla B2B-leads som kommer från sociala medier är LinkedIn ansvarig för hela 80%. Det är alltså 4 av 5 leads som kommer från LinkedIn. Alla andra plattformar sammanlagt utgör mindre än 20%, inklusive Facebook och Twitter. Färre användare betyder definitivt inte mindre leads.

  

  1. 46% av all social trafik till webbplatser kommer från LinkedIn.

LinkedIn är ett väldigt kraftfullt verktyg när det kommer till att driva trafik till webbplatser och bloggar. Om du använder innehåll för att driva trafik och försäljning, bör LinkedIn bli ett naturlig del av din strategi.

 

  1. LinkedIn genererar 3 gånger fler konverteringar än Twitter och Facebook.

I en HubSpot-studie genererade LinkedIn den högsta konverterings frekvensen, på 2,74%. Nästan 3 gånger högre än Twitter på 0,69% och Facebook på 0,77%. Du uppnår inte bara mer potentiella leads på din webbplats via LinkedIn, utan de är också mer kvalificerade och villiga att köpa. 

19. LinkedIns användarbas fördelat på bransch: LinkedIn mest spritt inom it- och kommunikationsbranschen

Det är betydligt vanligare att använda LinkedIn för de som arbetar inom it- och kommunikation (63 %) eller finans (51 %) än de som arbetar inom utbildning (17 %), vård (13 %) eller hotell- och restaurangbranschen (8 %).